Thursday, July 9, 2015

Info Makanan Halal di Ho Chi Minh



Ini juga merupakan restaurant halal yang dikunjungi oleh ramai pelancong khususnya dari Malaysia.


Sebuah restaurant halal terkenal diHo Chi Minh City


 Restauran Hjh.Basiroh menawarkan  pelbagai jenis makanan halal. Kata ramai pengunjung, restauran ini  boleh disahkan halal. Masakan Melayu Champa.


Nasi gorang yang terdapat di kedai Halal Hjh. Basiroh. Ok jug kan.. mengancam. Ada lah juga rasa  masakan Melayu8 Champa.


Di atas pula adalah menu yang ditawarkan di Kedai Makan Hjh. basiroh. Harga dalan  matawang Dong (VND) Vietnam. Pelbagai jenis mee, kuih dan minuman dijual di sini. Dikatakan berhampiran Kedai Makan Hjh basiroh ini ada satu lahi Kedai makan Kg. Melayu yang berstatus Halal. Inilah satu-satunya kedai makan yang berhampiran dengan Ben Thanh Market di Ho Chi Minh.Kalau nak rasa boleh cuba. Datanglah ke kedai ini.



Makanan Halal Part 1

Nurul dan Deq Noor
Nurul dan Deq Noor

Untuk travelog kali ini, DN ingin kongsikan beberapa lagi tempat makan halal yang terdapat di Ho Chi Minh City. Lebih tepat lagi sekitar Benh Tanh Market atau lebih spesifik lagi di sekeliling Saigon Pink 2 Hotel. Terlalu banyak restoran makanan halal di Nguyen An Ninh Street ini tetapi kami tidaklah masuk ke semua restoran makanan halal yang terdapat di jalan ini. Antara tempat-tempat makanan halal yang kami kunjungi semasa berada di sana adalah seperti di bawah ini.
Kampung Melayu Halal Restoran
Kampung Melayu Halal Restoran
Kampung Melayu Halal Restoran
31, Nguyen An Ninh Street, District 1,
District 1 - Benh Thanh Market,
Ho Chi Minh City Vietnam.
No. Tel. : (84) 838239622
No. Fax : (84) 838239622
Kampung Melayu Halal Restoran 2
Kampung Melayu Halal Restoran 2
Kampung Melayu Halal Restoran 3
Kampung Melayu Halal Restoran 3
Sampai sahaja di Ho Chi Minh City kami berhenti makan tengah hari di Kampung Melayu Halal Restoran ini. Restoran ini dimiliki oleh rakyat Malaysia, Dato Helmi Jaafar dan memang menjadi tumpuan apabila rakyat Malaysia sendiri datang ke Vietnam. Semasa di restoran ini, DN mencuba Telur Tofu (79,000 VND) dan Dragon Fruit Juice (55,000 VND).
Kedai Halal Amin
Kedai Halal Amin
Kedai Halal Amin
40, Nguyen An Ninh Street, District 1,
District 1 - Benh Thanh Market,
Ho Chi Minh City Vietnam.
No. Tel. : 0166 957 4427
Kedai Halal Amin 2
Kedai Halal Amin 2
Kedai Halal Amin 3
Kedai Halal Amin 3
Kedai Halal Amin merupakan tempat kegemaran kami. Ia terletak sebaris denganSaigon Pink 2 Hotel tempat kami menginap. Hampir setiap hari tidak kira pagi, petang dan malam kami akan makan di sini. Ini kerana bukan sahaja harganya berpatutan, malahan sup ayam / dagingnya juga sedap. DN juga berpeluang untuk merasa popia Vietnamsemasa berada di sini. 
Warung 1 Malaysia
Warung 1 Malaysia (Kredit : www.mazidulakmal.com)
47, Nguyen An Ninh Street, District 1,
District 1 - Benh Thanh Market,
Ho Chi Minh City Vietnam.
No. Tel. : (+84) 1633344033
Warung 1 Malaysia 2
Warung 1 Malaysia 2
Warung 1 Malaysia 3
Warung 1 Malaysia 3
Warung 1 Malaysia Saigon yang dimiliki oleh Abdul Hadi Law Abdullah terletak di jalan yang sama. Kedai ini menyediakan pelbagai masakan dan makanan termasuk Malaysia dan Vietnam. DN berpeluang bersarapan pagi roti canai cicah kari ayam dan minum air kopi Vietnam semasa di sini.
Halal Kopi
Halal Kopi
Selain itu jika sudah berada di Ho Chi Minh City, jangan lupa untuk mendapatkan halal kopi ini. Memang motor ini akan sentiasa berada di Nguyen An Ninh Street ini dan harganya cuma 1 USD. Rasanya sedap dan penggemar kopi pasti sukakannya.

Tidak sukar untuk mendapatkan makanan halal sepanjang di Ho Chi Minh City. Lebih mudah lagi jika ingin ke sini, carilah hotel di sepanjang Nguyen An Ninh Street atau berhampiran. Ini kerana keluar melangkah sahaja dari hotel, keliling restoran makanan halal. Tidak perlu khuatir untuk makan sepanjang di sini. DN juga ada kongsikan tempat-tempat makanan halal lain seperti link entry di bawah :-
Makanan Halal di Ho Chi Minh City (Part 1)
Makanan Halal di Ho Chi Minh City (Part 

Dipetik dari blog Deq Noor







Makanan Halal  Part 2

Selesai menyaksikan Golden Dragon Water Puppet Theater, apa lagi? Masa untuk mengisi perut pula. DN mengambil teksi menuju ke Dong Du Street.

Landmark DN adalah Masjid Muslim (Masjid Musulman) ini. Alhamdulillah... Dalam pada DN melihat negara orang, dapat juga DN solat di Masjid Muslim ini. Selesai solat, DN ke seberang jalan masjid ini di mana terletaknya tempat makan halal yang diberi nama Halal @ Saigon.
Pemilik restoran ini memang berasal dari Malaysia maka, makanan di sini memang kena dengan tekak orang Malaysia. Walaubagaimanapun, DN memilih makanan yang tiada di Malaysia iaitu Canh Ngheu (Baby Clam Soup) yang berharga 139,000 dong (~RM21). Air pula DN memilih Tra Da Chanh Duong (Ice Lemon Tea) yang berharga 35,000 dong (~RM5.50).

Halal @ Saigon
31, Dong Du Street, Dist. 1, Ho Chi Minh City
Tel : +84 8 3827 4602 (English)
+84 8 3824 6823 (Vietnamese)
Fax : +84 8 3827 4603
Email : info@halalsaigon.com
Website : www.halalsaigon.com

Selesai makan malam, DN ke Hard Rock Cafe Ho Chi Minh City pula. Sejak DN beli t-shirt Hard Rock Cafe Bali, DN tiba-tiba gemar mengumpul t-shirt Hard Rock Cafe. Lepas dapat membeli t-shirt disini, DN kembali ke penginapan DN diLavender Hotel.

Hari kedua DN di Ho Chi Minh City, DN makan tengah hari di Restoran Serai. Restoran ini tidak jauh dari hotel penginapan DN. DN hanya berjalan kaki untuk makan di sini. Ia dikenali sebagai Malaysia Kitchen kerana serba serbi menu di sini adalah masakan Malaysia. Siap ada pemandangan Kuala Lumpur lagi di dinding restoran ini. Memang terasa bangga seketika apabila dapat melihat gambar negara sendiri di negara orang.

Setiap meja siap dilapik dengan kain batik. Klasik sahaja rasanya apabila makan disini. DN memilih Com Chien Pattaya (Nasi Goreng Pataya) yang berharga 105,000 dong (~RM16) manakala minuman pula DN memilih Nuroc ep Serai (Serai frappe Juice) yang berharga 55,000 dong (~RM8.50)

Serai Restaurant
22, Thu Khoa Huan Street, Ben Thanh Ward, Dist. 1, Ho Chi Minh City
Tel : +84.8 6684 4820
Sebelah malam pula DN makan di Kasim Baba's Prata House. Ia terletak betul-betul di hadapan Restoran Serai. Maksudnya, DN ke sini juga hanya berjalan kaki. Jimat duit teksi walaupun teksi di sini tidak mahal pun. Sekitar 30,000 dong (~RM5) semasa DN ke Hard Rock Cafe Ho Chi Minh City. DN makan Roti Bom dan teh tarik di sini. Harga, DN tidak ingat sebab tiada resit dikeluarkan semasa makan di sini. Yang DN ingat, tidak lebih 100,000 dong untuk makan malam DN ini.
Hari terakhir DN di Ho Chi Minh City, DN makan di Restoran Sahraan sebelum mengambil teksi untuk ke airport yang berharga 160,000 dong (~RM25).Restoran Sahraan menyediakan makanan halal arab. Ia dibuka dari jam 9.00 am - 11.00pm. DN sarapan dan makan tengah hari di sini sebelum pulang ke tanah air. Lokasi juga tidak jauh dari Lavender Hotel maka, DN hanya berjalan kaki untuk makan di sini.

Restaurant Sahraan
6 Truong Dinh, Ben Thanh Ward, Dist 1, HCMC
Tel : +84 0838909925
Sarapan pagi DN memilih Meatloaf served with french fries yang berharga 145,000 dong (~RM22) dengan hot chocolate yang berharga 30,000 dong (~RM5). Makan tengah hari pula DN memilih Half chicken grilled on charcoal with potatoes and rice yang berharga 135,000 dong (~RM20.50) manakala minum pula DN memilih Fresh Orange yang berharga 49,000 dong (~RM7.50).

Inilah beberapa tempat makan halal yang berjaya DN singgah untuk short trip DN. Kelihatan harga makanan halal di sini agak mahal tetapi barang-barang lain seperti pengangkutan teksi dan kain murah di sini. Setiap kali DN makan di sini, DN akan pastikan 250,000 (~RM38) ada. Jika tidak ada, makan sahaja apa yang dibawa semasa datang di sini. Maggi ke... Hehehe... Keseluruhan makanan di sini sedap-sedap belaka. Pasti DN akan kembali di restoran-restoran ini untuk merasa makanan lain pula.


RESTORAN HALAL DI HO CHI MINH
Jangan terperanjat... mencari makanan halal bukanlah susah di kawasan Ben Thanh market.. aku merasakan seperti di negara sendiri dimana restoran halal banyak, rasanya sama dan bayar dalam Ringgit!!! cuma harganya lebih  sedikit dari harga di kebanyakkan restoran di Malaysia... tak mengapalah... sewa kedai di kawasan ini memang mahal. Berniaga di kaki lima pun perlu bayar sewa USD2,000 sebulan! itulah yang dikatakan oleh seorang peniaga yang hanya menyewa satu ruang kecil di kaki lima di hadapan sebuah kedai.

  
Restoran Basiroh...di Malaysian Street. Hanya beberapa langkah dari pintu belakang hotel. Pemiliknya adalah seorang juara musabaqah Al Quran dan boleh bayar dalam RM. menu sama macam di malaysia spt nasi goreng, mee goreng, kuey teaw Goreng.  Photo 2- Restoran Melayu- Pun tak jauh dari Hotel, namun aku tak sempat mencuba di restoren ini . Tiap pagi dengar suara Siti Nurhaliza dari restoran ini 
Restoran Serai.. berhampiran dengan Ben Thant market dan berhadapan dengan Restoran Halia..namun aku lupa nak ambil gambar di restoran Halia. Photo No 2- Restoran Seri Penang.. aku tak mencuba makan.. tapi confirm halal. Semua Restoran ini hanya berjalan kaki dari hotel penginapan.
Warung Saigon... pemilik adalah orang Melayu Malaysia. Harga agak mahal sedikit berbanding dengan harga restoran Bashiroh. rasanya seperti di Malaysia. Teh tarik berharga hampir RM4. 


Peniaga jalanan menggunakan motorsikal menjual air kopi memang banyak. Kopi Vietnam memang terkenal dan aroma kopinya menusuk hidung. aku pun ada beli kopi 3 in 1 Vietnam. Fuhh, memang sedap.

Awak komen, DN balas. Terima kasih kerana sudi meninggalkan jejak di sini. ^_^
















No comments:

Post a Comment